Thursday, December 26, 2019

Quick update since the last update (title "2017")

Assalamualaikum. Hai, aku pinjam laptop Kakak sebab niat nak settle kan kerja freelance (kemain!) simple design in Adobe Illustrator. It is more to FREE-lance. Alhamdulillah aku tahu la basic guna AI masa zaman-zaman aku jadi Exco Publisiti Multimedia waktu degree dulu. Apa aku taktahu, aku YouTube je. I'm not really an illustrator ya. Selalunya aku buka AI ni bila orang sekeliling aku memerlukan design di dalam format .ai . Jadi aku ni hanya membantu merealisasikan keperluan orang dengan skill yang aku ada.

Dulu pernah la zaman belajar, aku nak cari extra income, aku promote dekat kawankawan aku boleh tolong realisasikan resume cecantik, dengan syarat requester kena bagi aku sketch how they want it to be. Sebab, aku tak kreatif pun. Jadi aku cuba boleh bantu realisasikan impian kreatif orang je. haha.

--------

Malangnya laptop kakak ni berat, jadi nak work on .ai macam harapan je. Walaupun using portable software.

--------

Aku tiba-tiba rasa nak note down ayat-8 Surah Tahrim tu somewhere. Dan tangan aku type "blogspot.com". Tak boleh nak login, dia kata password salah. haha. Alhamdulillah dia boleh send dekat phone number. Ya aku masih guna phone number lama wahai teman, jadi kalau rasa dah lost-contact tu, aku masih di sini, HELLO je.

--------

So short update lepas entri yang 2017 tu. Ya aku failed paper OB tu, dan aku masuk Part-8 degree, di mana semester tu aku ambil paper OB & Research untuk kali yang ke-3 (last shot weh!). Sepanjang sem tu aku memang practice apa yang aku pernah tengok kawan aku buat; Setiap kali jumpa orang, minta tolong orang tu doakan aku. Tak kisah la orang baru kenal ke dah lama kenal, minta je tolong doakan. Sebab we never know mungkin doa dia tiada hijab.

Dugaan sem tu, kan aku dapat Supervisor baru untuk research aku. She's a Doctoral level.. mak mak person, okay la she helps. However on 1st Ramadhan aku dapat WhatsApp dari dia kata "Find another supervisor". Gila weh aku rasa waktu tu! Lagi 24-hari macam tu je sebelum final submission. Blank. Nak cari mana weh supervisor last minute macam tu. Rezeki waktu tu lecturer fav budak Health Admin, Sir Shahril tengah prep for his departure sambung PhD di Ireland. Dia takde jaga students sem tu, and aku WhatsApp minta tolong dia if he could help me final review je. Sebab aku dah siapkan, cuba need supervisor untuk review and buat final amendment sebelum Viva. Alhamdulillah berkat doa orang & bulan Ramadhan, Sir Shahril sudi tolong aku. We met at Masjid Asy-Syakirin KLCC (sebab waktu tu weekend), dia review paper aku sebelum Tarawih. Then met few times dekat Uni.. sebab sem 7 & 8 aku ulang-alik Ampang-Palam.

Alhamdulillah Alhamdulillah Alhamdulillah July 2017 aku berjaya tamatkan pengajian Ijazah Sarjana Muda Pentadbiran Kesihatan dengan jayanya! Paper OB lulus, Viva went well (panel dia siap highlight lagi "Oh awak la student yang tak lulus lulus tu" hah apejela janji LULUS!).

Sept-2017, Sir Shahril flown to Ireland. Tolong doakan moga dia tamat PhD dengan jayanya Allahumma aminnn..

--------

Rezeki habis degree tu, aku dapat panggilan turut serta volunteer SukanSEA Kuala Lumpur 2017. Disebabkan aku takde komitment, memang aku datang bertugas hari-hari siang sampai malam. Bahagia dengan ketua & team Bilik Gerakan SukanSEA, macam family. Sebulan aku berkampung dengan dorang dekat situ. Rakan kenalan baharu aku jumpa, bahagianya rasa. Sedihnya nak berpisah. Rezeki lepas tu ada ParaGames 2017, aku sambung bertugas for another month. Jadi totalnya 2-bulan aku berkampung situ, duduk bawah seliaan Puan Intan Saruza (Kak Intan) & Puan Azrina Aliman (Kak Nina).

Habis ParaGames 2017, aku join beberapa adhoc program, such as BudiForward Streetstore, ShopFree. TMO Birdpark..

October ada iklan keluar pasal MYCorps Mission 5: Sudan & Lubnan. Aku beranikan diri untuk apply je as General Volunteer. Better apply dari aku menyesal. Aku dah tengok kawan-kawan volunteer aku pergi Misi-misi ni. Ridzuan-Cambodia. Ajeerah-Lubnan. Zahidah-Bangladesh. Aku rasa terpanggil untuk apply & this is what I want, my soul interest.

Aku sambung kisah ni next entri ya, macam dah panjang sangat pulak entri ni. haha

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails