Friday, November 23, 2012

Solat Jenazah

Assalamualaikum. Harini, pagi-pagi lagi ada dengar announcement dari Masjid Ubudiah. Informing ada orang meninggal dunia malam tadi. Wanita.

"Nama ____, isteri kepada ____. Akan dimandikan dan dikafankan pada jam 11.00 pagi. Sesiapa yang nak menziarah, boleh datang ke lorong ___, nombor rumah____".

Innalillah wa inna lillahi rojiuun.

Setiap manusia akan kembali ke rahmatuallah one day. Kita kena sentiasa bersedia. It can be in another 1 second. "Setiap yang tua pernah melalui zaman muda. Tapi tak semua yang muda akan melalui masa tua".

I am still reading a book, tajuk dia Cara Menghadirkan Diri Dalam Solat. Banyak sangat info baru yang Allah share with me through this book. Alhamdulillah. I need it. And I should share it with others. Because I want to go to Jannah tul Firdaus. And I want all of you untuk bersama-sama kita ke sana. InsyaAllah.

I am still learning. I am still doing mistakes. I am still not so solid. Every time I feel like I don't have the strength, I read "La hawla wala quwata illa billah". It means, There is no power nor strength but in Allah.

The evil/syaitoon laknatullah will always trying their best untuk jauhkan kita from Dia. Jauhkan kita from getting to The Jannah. And they always ganggu kita while kita solat. Dia goda kita, they make us berfikir tentang benda lain ketika dalam solat. Membuat kita tidak khusyuk.

Awak tahu tak, Nabi s.a.w. pernah bersabda, "Mula-mula sesuatu yang dilenyapkan dari umat ini ialah khusyuk, sehingga kamu tidak lagi melihat di kalangan mereka seorang pun yang khusyuk".

Orang-orang yang khusyuk dalam solat ini, mereka akan mewarisi syurga Firdaus, yakni kekal di dalamnya. MashaAllah. Semoga kita semua dilindungi dari khusyuk yang munafik. Iaitu seseorang yang menperlihatkan tubuhnya seakan-akan khusyuk, padahal kalbunya tidak khusyuk sama sekali. Astaghfirullah halazim

And today, is the first time in my life, I join solat jenazah. Tak berniat pun. Tapi sebab Allah bring me to it. Alhamdulillah. Baru tahu tiada saf wujud untuk solat jenazah. Huu.. Selama ni I tried untuk elak membaca mengenai Solat Jenazah, sebab setiap kali terbaca tu, mesti waktu malam. HAHAHA.

Okay tu je. Jazzakumullahu Khairan Kathira ;]



1 comment:

LightsOfHonesty said...

Daripada haritu nak baca cara untuk mengendalikan jenazah, sebab ada terfikir juga, andai kata yang terdekat pergi, susah kalau salah seorang daripada ahli family yang tidak tahu fardu kifayah yang satu ini. And katakan at that time tinggal I sorg je, tak mahulah sampai mayat tu tidak di kendalikan dengan sebaiknya,miss the oppurtunity to faham betul2 waktu kursus jenazah haritu, because jadi one of the comittee,agak payah sikit nak fokus sedang waktu tu team members nak suruh buat itu ini. But its okay, i still have a book :)

InsyaAllah

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails