Friday, January 11, 2013

Entri Untuk Diri Sendiri - Redha (dan terus berusaha!)

Assalamualaikum. Selamat Pagi! ;] Still going to talk pasal sambung belajar. Entri bosan. Tapi nak juga catat. Tahu apa reasons I wanted to further abroad? Reasons dia sebab gambar atas ni...

Tapi main reason is, I want to jadi wakil adik-beradik yang capai apa yang Mak&Ayah capai dulu.. Sebab saya anak last, jadi kalau abang kakak saya tak dapat capai lagi, tanggungjawab saya la untuk capainya kan..

Ayah dulu budak SBP, SDAR. Non of our siblings masuk SBP pun.. Both of my parents 1st degree di Australia (under Dasar Ekonomi Baru).. Setakat ni non of my siblings 1st Degree abroad lagi. Tadi buka facebook mak, ayah, dekat info ada tulis, "Studied in University of Newcastle, Australia" "Studied in University of Canberra, Australia". automatically rasa sebak! T_T

Sedih la! Aku tanam cita-cita nak pergi 1st Degree abroad dari sekolah lagi. Tapi aku tak work hard for it! Enthusiastic sekejap je, lepas tu kembali bersantai. Teringat kata-kata ayah waktu tengok result part5 saya haritu,

"___? tinggal lagi berapa sem ni? Satu?? Macam mana nak pergi overseas ni... (nada hampa)"

Mana ayah tahu saya nak pergi abroad? Sebab I told him waktu nak apply UPU dulu. Saya nak sambung dip.sains sebab ada peluang nak sambung abroad. Tak sangka ayah ingat till today. Hummm malunya!!

Ayah pernah juga cakap, nanti pergi la sambung di Mesir, atau Europe, kawan-kawan ayah ada hantar anak mereka ke sana... Faham tak maksud seorang ayah sebenarnya? Kalau dari sudut saya lah, saya rasa ayah macam segan dengan kawan-kawan lain, sebab anak dorang semuaaa fly... Bukan salah ayah ;]

Saya nak pergi abroad! Saya tahu ayah pun nak suruh saya pergi! Tapi saya tak nak bazirkan duit Ayah! Dengan result yang average ni, SAY NO TO PEMBAZIRAN DUIT! hahaha. Looks like I just have to live with it. Keep on rolling FarisFikri! InsyaAllah, sampai masa nanti, awak betul-betul dah ready nanti, Allah bagi la awak peluang ke sana! Lagi bagus kalau dapat peluang ke Rumah Allah, Tanah Haram, Mekkah. ;]

"Sesungguhnya Allah tahu apa yang terbaik buat kita! Mungkin Allah tidak memberi results yang besttt untuk fly sebab Iman our masih tak solid. Masih belum ready untuk hidup di dunia luar. Fragile. On the verge of tiang. Boleh jatuh ke kebaikan, boleh jatuh ke keburukan. Kita perlu sentiasa fikir. Allah tak akan jadikan sesuatu dengan sia-sia.."



3 comments:

nanadhoi said...

Setiap benda yang berlaku,
for sure ada hikmah.
Rezeki Allah tu di mana-mana and dalam pelbagai bentuk.
Ada rezeki insyaAllah. :)
relaks faris, doa banyak-banyak.

Unknown said...

sama...tapi tulah..kalau dari dip. sains....kena guna duit sendiri kan kalau nak abroad?? Super sedih...kat Msia sgt susah nak sambung bidak kritikal ni..so plan nak ambik yg ada..T__T

saye kerink said...

@Ahmad_Ismi, Ismi! kau nak sambung apa ni?

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails