Sunday, July 7, 2024

Sekali sekala buka Mailbox Uni

Assalamualaikum hai korang, aku ni umum la ek dari aku Diploma dulu, procrastinate dengan aku tiada pisah! Haha. Suka kauttttt banyak-banyak benda, impian tinggi konfidennn semua boleh buat! On top of procrastinating, waktu aku kerja AMEX dulu satu TL ni highlight dekat aku yang aku ni jenis easily distracted! Mula-mula aku in-denial, lepas tu aku agree dengan dia! haha. Legit weh!

And so aku ada pelbagai on my basket right now, aku ambil pelbagai commitment, basket aku penuh. Alhamdullilah pada jam ni, settled satu! Aku pun bukak la email Uni kejap, sebab 03072024 classmate aku tanya pasal info on Forensics & Malware module ni, aku pin chat dia sebab aku belum jawab, ni dah replied baru aku unpin! Aku ni terkenal jugak orang yang lambat reply mesej manusia.

You can imagine bila aku cakap:

I am a procrastinator tegar + easily distracted person + suka sign-up for commitments with overly positive attitude + andai ada 1 item dalam otak aku yg aku rasa penting, benda lain semua aku tolak tepi until benda 1 ni settle! 

Contoh: Aku kena start Internship/Master Thesis Feb 2024. Aku dah start apply since Oct 2023, lepas settle exam on January 2024 aku duk apply apply apply, attend interviews etc. Result keluar, aku tahu aku kena retake 4x Modules, 1x je ada exam August ni, lagi 3x tu aku kena resubmit reports. So aku ada Feb-July 2024 untuk submit reports ni. Tapi, dalam otak aku letak rules macam ni "Dapattttkan dulu internship / Master Thesis offer, thennnn baru buat reports + cari kerja part time"

Bulan berlalu, Jan Feb Mac Apr May, zero offer. Hujung May Alhamdulillah dapattt. Lepastu baru menyesal aku bazir 5 months tak kerja, tak buat report, padahal can do many things. Nasi dah jadi bubur Faris.

Anyway, waktu aku buka email Uni tadi, email bawah ni latest & aku baca dulu:


Zassssss terusssss aku rasa gelabahtetekkkkkk!! Aaaaaaa Thesis.

Okay so basically benda ni tak applicable dekat aku, sebab aku kena extend. Ye aku kena extend 1-2 bulan (so far), life has it own surprises. Menangis ke apa semua aku dah buat, maka aku langgar jee terus okay, insyaAllah mestiiii wajibbbbbb graduate jugak Master ni tahun ni, Aminnn Ya Mujib!!!

Email ni applicable to 99.99% batchmate EMJM CYBERUS 22/24, exclude aku. 0.01% tu adalah batchmate aku sorang tu, nama dia Sadik. Dia orang pertama dah settled weh! Dia dah defense his Master Thesis, dah habis sapsapsoiiii hujung June 2024 baru ni. Akuuuuuuu tabikkkk gila la dia beb!!! Hebat SubhanAllahhhhhh, dia la geng aku sama-sama siputttt waktu 1st year dulu, 2nd year dia accelerated. Aku tumpang bahagia weh! Tho jujur dalam masa sama aku pun berduka, haha. Allahhh, tu rezeki dia Faris, rezeki kau lain pula InsyaAllah. Lain orang lain timeline.


Apepun korang, aku nak minta doakannnnn.. Aku ada 4 Modules kena retake,  Basically all 4x pending ni August la dateline nya. Dalam masa yang sama, aku baru start Master Thesis aku. Aku percaya aku tak push myself hard enough. Keep pushingggg Farisss, keep pushingggg please!! Tanggungjawab amanah, janji ni harus diselesaikan!!

Scattered ye gais story aku lompat2. Konon nak start dari story Perancis, story 1st year. Sekaliii zas aku throw the atom current situation haha. Sebab side buruk2 throughout aku belajar luar negara ni small circle je tahu: keluarga, batchmate, Profs, superrrduper closest friends. 

À la prochaine fois (Until next time) korang!

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails