Wednesday, December 30, 2009

Empat waktu yang IMPORTANT!!

I got this from Halilah blog. Thanks Halilah-san! ;]


Mulai antara magrib dan isya, masa sekitar satu jam seperempat ini, menurutnya tidak boleh dihabiskan untuk nonton kuis, gosip atau sinetron.

Matikan TV dan lakukan empat amalan ini, solat sunnah, membaca Alquran, zikir atau hadir di majelis ilmu, ujarnya.

Setelah itu, waktu sebelum subuh, meski hanya 15 menit sebelumnya harus sudah bangun untuk melaksanakan solat sunnah, walau hanya dua rakaat. Bahkan Habib Jindan mengenang, sewaktu ia kecil ia selalu dibangunkan orang tua sekaligus gurunya. Anak-anak usia 3-4 tahun pun dibangunkan, mereka memang bermain dan tidak solat.

Tapi yang penting ketika rahmat dan karunia Allah turun di waktu fajar, mereka tidak tidur,ujarnya

Waktu ketiga yang tidak boleh disiakan, adalah sehabis solat subuh sampai terbit matahari. Ini adalah waktu untuk zikir, ngaji atau belajar. Bukan untuk tidur atau kegiatan sia-sia lainnya.

Barang siapa yang melakukan ini, Ia akan mendapatkan pahala haji dari Allah yang sempurna dan memperoleh rizki lebih cepat, dari orang yang subuh-subuh sudah bekerja, ujarnya.

Terakhir waktu yang harus dipelihara adalah, saat-saat sebelum magrib, gunakan untuk duduk beristigfar, sebagaimana diajarkan oleh Rasulullah untuk berzikir pagi dan sore.

Sayangnya, saat ini kita lebih banyak dibodohi oleh pemikiran asing dan buaian media, sehingga menyia-nyiakan keempat waktu tersebut, ujarnya.

Untuk itu, ia mengajak seluruh jamaah untuk kembali kepada Allah, kembali kepada sebuah peradaban yang terbukti dan terjamin, ratusan tahun telah membawa kebangkitan bagi umat manusia.


RasuluLlah صلى الله عليه وسلم pernah bersabda :
"Seseorang yang menangis kerna takut kepada ALLAH tidak akan masuk ke dalam neraka sehingga susu dapat kembali ke tempat asal nya, ataupun unta dapat masuk ke dalam lubang jarum."

Firman ALLAH تعالى :
"Ketika dibacakan kepada mereka ayat-ayat (keterangan-keterangan) Tuhan Yang Maha Pemurah, mereka lalu tunduk bersujud dan menangis." - Surah Maryam ayat 58


FirmanNYA lagi :
"Mereka lalu tunduk dengan dahi-dahi mereka, sambil menangis. Dan keadaan itu akan menambah mereka khusyu`." - Surah al-Isra` ayat 109


RasuluLlah صلى الله عليه وسلم telah mengkategorikan orang yang sentiasa hiba ini dalam bilangan tujuh orang yang akan Dilindungi ALLAH pada hari Kiamat, di mana tiada lindungan yang lain kecuali Lindungan ALLAH عز و جل sahja.
"Seorang yang sentiasa menyebut-nyebut nama ALLAH dalam masa lapang, lalu kedua kelopak mata nya menggenangi airmata."

2 comments:

zura said...

thanks for the reminder! nak tampal kat bilik :)

saye kerink said...

Haha. yr welcome.
will do too! ;]

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails