Friday, December 7, 2012

Islamic Sharing : Self-protection 1

Assalamualaikum. Ayat atas ni saya tak pernah tahu apa maksud dia. Tapi di ajarkan oleh seorang kakak senior waktu sekolah dulu.

Waktu tu saya form4, dia form5. Kadang-kadang balik sekali. Jalan kaki kan. Dan selalunya sepanjang jalan itu ada anjing banyak. Dah lumrah sejak kecil budak melayu takut anjing. So there's one day, kakak ni kata, pakcik dia kata whenever kita rasa takut, takut dengan anjing ke apa ke, baca ayat ni dengan yakin.

So I did amalkan it till today. Harini baru tahu ia dari Surah Al-Masad. Surah yang selalu la juga dibaca. Tapi tak pernah perasan ia adalah sama. And Allah turunkan ayat ni sebab Abu Lahab ni mencerca Rasulullah s.a.w..

Click for full story
As related from several written accounts, when the Prophet was commanded to present the message of Islam openly, he ascended the Mount Safa one morning and called out aloud the people of Quraish. When the people had assembled, the Prophet said:

"If I was to warn you of an army behind the mountain that came to attack you, would you believe me?"
They replied: "Yes, we find you the most truthful amongst us."
Then the Prophet said to them: "Verily, I am a warner sent to you all before the coming of a severe torment."
From the crowd, Abu Lahab spoke and exclaimed: "Damn you! You called us for this? May you be destroyed!"

Saya still tak tahu sangat apa kaitan cerita ayat ni dengan boleh bantu kita against benda yang kita takut. Apapun, sepanjang saya amalkan ayat ni, every time anjing datang dekat, dia akan senyap, dan berpatah balik.

Pernah satu ketika lepas balik Solat Jumaat di Masjid Ubudiah, Ampang. Jalan kaki, lalu sebelah lori besar untuk jalan di padang, dari jauh dah intai dah ada tak anjing, tak nampak. Bila lalu sebelah, Allahu Akbar! Kuat betul bunyi nyalakkan anjing, saya automatically baca "Tabbat yada abi lahabiw watab" non-stop sambil jalan slow-slow. Dalam hati mengharap sangat Allah tolong, mengharap sangat tak di apa-apakan oleh anjing itu.

Alhamdulillah.. anjing kembali reda, dan saya tarik nafas panjang. Berjalan seperti biasa. Moga sedikit sebanyak share ni, dapat bantu anda juga! ;]




No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails