Thursday, December 6, 2012

Precious day in Pilah #5

Assalamualaikum. Hai! Yeahh it's 2 in the morning. Tengah marathon Adam&Hawa episodes for this week. Sekarang tengah tengok episode 59..

Okay post ni nak cerita pasal salah dengar. Perkataan baru, tapi seperti perkataan lama dalam kamus saya.

Scene 1; Sewaktu kuliah maghrib
Ustaz: Okay, tahu apa itu 'istighfar'?
Me: (confident) Tahuuuu...
Ustaz: Apa itu 'istighfar'?
Me: Astaghfirullah halazim... (tone medium ke slow)
Ustaz: Ia adalah membersihkan diri selepas hadas kecil/besar

And i'm just like "ohhh salah.....ustaz ni sebut apa sebenarnya?" tapi dalam hati la. Rupanya it's ISTINJA'. Ustaz kata Istinja' ni penting. Especially after urination la. Untuk yang akhi, kena lurutkan zakar dia about 3 times, untuk pastikan semua urine dah keluar. SUPAYA, tiada urine yang terkena pada pakaian, nanti tak boleh bawa ke solat.

Ustaz juga kata, everywhere you go, bawa kain pelekat sebagai backup! Mesti ada kain pelekat ni. Pastu ustaz juga cakap, seluar kalau tak bawa masuk toilet buang air lagi, it's okay. Tapi kalau sudah, better pakai kain pelekat untuk solat. Ustaz juga kata, MUST wear slipper dalam toilet.

Scene 2; Sewaktu kuliah maghrib juga..
Ustaz: Siapa tahu mukallaf tu apa?
Akhi: Seseorang yang baru masuk islam
Ustaz: Itu muallaf. Ini mukallaf (sambil mengeja dalam bahasa jawi)
Ustaz: Untuk jadi Muakkaf ni seseorang mesti ada tiga; Akal, Baligh & telah sampai dakwah Islam kepadanya "Aku naik saksi bahawa tiada Tuhan selain Allah, dan Aku naik saksi bahawa Nabi Muhammad s.a.w. itu pesuruh Allah". Jika seseorang itu beriman dengan dakwah tersebut, maka ia dipanggil Muakkaf Muslim.

Lapangkan hati, bukakan minda, nanti kita dapat ilmu baru. Allah yang share kan dengan kita. Sweet kan? hehe. Alhamdulillah.

Ada apa-apa yang saya salah, boleh share.. Saya pun dengar je, tak buat selidik. Sebab excited sangat nak share dengan orang lain. Jzkk ;]

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails